Als je het aan de leerlingen van groep 7/8 van de Bernardusschool vraagt, zou de gemeente geld moeten uitgeven aan windmolens, een kledingwinkel, bossen, een huisarts, een ziekenhuis, een boerderij, een McDonalds, een volkstuin, een apotheek, een hangplek, een speeltuin en de politie.
12 leerlingen van de Bernardusschool hebben met het spel Democracity kennis gemaakt met de gemeente politiek en democratische besluitvorming. De leerlingen moesten zelf beslissen wat belangrijk is in de gemeente. Samen kozen ze welke gebouwen en voorzieningen er in hun gemeente moesten komen.
Introductie
Vanuit de gemeente Baarle-Nassau waren wethouder Janneke van de Laak, raadslid Ad Severijns en burgerraadslid Eva Bouwman aanwezig. De leerlingen zijn het programma begonnen met een introductie over lokale politiek en de gemeenteraad waarbij er een koppeling gelegd werd tussen de theorie en de gemeenteraad in Baarle-Nassau
Elke leerling eigen rol
Na de introductie werden de leerlingen opgedeeld in vier politieke partijen. In deze partij had iedere leerling een eigen rol. Daarnaast werd ze gevraagd om een partijprogramma te schrijven inclusief naam en slogan.
Hieruit kwamen de volgende partijen:
1. VSW: meer fun en bereikbaarheid. “Met VSW heb je meer plezier”.
2. NV (Natuur Vereniging): meer milieu, openbaar vervoer, speel- en hangplekken. “Natuur wint alles”.
3. UV (Ulicoten Vooruit): werk, milieu, onderwijs, fun en zorg. “UV, daar ga je mee vooruit”.
4. ZVM (Zorg voor andere mensen): milieu, bereikbaarheid en horeca. “ZVM; wij gaan niet op de rem”.